Rzutowanie europejskie vs. amerykańskie w SOLIDWORKS

03 października 2025

Rysunek techniczny to uniwersalny język inżynierów i projektantów. Dzięki rzutowaniu technicznemu możliwe jest odwzorowanie trójwymiarowych obiektów na płaskich arkuszach w sposób jednoznaczny, a także czytelny. W praktyce spotykamy dwa główne systemy rzutowania: europejski (metoda pierwszego kąta) oraz amerykański (metoda trzeciego kąta).

Rysunek techniczny i systemy rzutowania

Rzutowanie europejskie jest zgodne z normami ISO i stosowane głównie w Europie i Azji, natomiast rzutowanie amerykańskie jest zgodne ze standardem ANSI/ASME i dominuje w USA i Kanadzie. Wybór właściwego typu rzutowania jest kluczowy dla dokumentacji technicznej. Odpowiedni system rzutowania pozwala uniknąć nieporozumień przy interpretacji rysunków podczas produkcji, montażu czy też kontroli jakości. Dokumentacja techniczna powinna zawsze zawierać oznaczenie używanego rodzaju rzutowania, aby zapewnić jednoznaczną interpretację arkusza.

Rzutowanie europejskie

Rzutowanie europejskie – zwane też metodą pierwszego kąta – to standardowy system rzutowania przyjęty w większości krajów Europy (zgodny z normą ISO). W tym układzie obiekt rzutuje się na niewidocznych ściankach „wyimaginowanego pudełka”, a następnie rozwija na arkuszu. W praktyce na rysunku oznacza to, że widok z góry znajduje się poniżej rzutu przedniego. A widok z lewej strony – po prawej stronie rzutu przedniego.

Na przykład rzut przedni pojawia się na górze z prawej strony kartki, natomiast pozostałe widoki to widok górny i widok z lewej strony. Dokumenty wykonane zgodnie z tym systemem często oznacza się charakterystycznym symbolem rzutowania europejskiego (według normy ISO 5456-2). Rzutowanie europejskie znajduje szerokie zastosowanie w inżynierii mechanicznej, budownictwie i projektowaniu przemysłowym. Jego główną zaletą jest zgodność z międzynarodowymi normami (ISO), co ułatwia współpracę projektową na rynku europejskim.

Rzutowanie amerykańskie

Rzutowanie amerykańskie – czyli metoda trzeciego kąta – jest preferowane głównie w Stanach Zjednoczonych i innych krajach opierających się na standardach ANSI/ASME. W tym systemie przedmiot jest umieszczony między obserwatorem a rzutnią, co powoduje odwrotne rozmieszczenie widoków względem widoku głównego: widok z lewej strony trafia na prawą stronę rysunku, a widok z góry znajduje się poniżej rzutu przedniego.

Z kolei rzuty przedni, górny i boczny są intuicyjnie rozmieszczone względem siebie – na przykład widok z prawej strony pojawia się po lewej stronie głównego rzutu. Dla odróżnienia tego systemu stosuje się specjalny symbol rzutowania amerykańskiego (wg normy ISO 5456-2 to stożek z małym kołem po prawej stronie). Rzutowanie amerykańskie bywa wykorzystywane w branżach motoryzacyjnej i lotniczej w USA oraz wszędzie tam, gdzie obowiązuje dokumentacja według norm ANSI. W praktyce oznacza to, że firma eksportująca rysunki do Ameryki Północnej często musi zastosować metodę trzeciego kąta zgodnie z amerykańskim standardem, aby zapewnić poprawną interpretację rysunków.

Rzutowanie w SOLIDWORKS

W oprogramowaniu SOLIDWORKS każdy arkusz rysunkowy może korzystać z wybranego systemu rzutowania. Ustawienie typu rzutowania znajduje się w Właściwościach arkusza. W zakładce z opcjami rysunku wybierz “Typ rzutowania” i zaznacz Europejskie (pierwszego kąta) lub też Amerykańskie (trzeciego kąta).

SOLIDWORKS podpowiada przy tym, że rzutowanie europejskie jest typowo używane w Europie, a amerykańskie – w Stanach Zjednoczonych. Aby zmienić rodzaj rzutowania na istniejącym rysunku, wykonaj następujące kroki:

  1. Utwórz arkusz rysunkowy, który chcesz edytować w SOLIDWORKS.

Rzutowanie europejskie vs. amerykańskie w SOLIDWORKS

2. Kliknij prawym przyciskiem myszy na pustym obszarze arkusza lub ikonę arkusza w drzewie FeatureManager i wybierz Właściwości.

Rzutowanie europejskie vs. amerykańskie w SOLIDWORKS

3. W oknie Właściwości arkusza znajdź sekcję Typ rzutowania.

Rzutowanie europejskie vs. amerykańskie w SOLIDWORKS

4. Wybierz odpowiedni typ: Rzutowanie amerykańskie (metoda trzeciego kąta) lub Rzutowanie europejskie (metoda pierwszego kąta).

Rzutowanie europejskie vs. amerykańskie w SOLIDWORKS

5. Zapisz zmiany i zamknij okno.

Zmiana typu rzutowania zostanie zapamiętana w pliku szablonu rysunku SOLIDWORKS. Dzięki temu kolejne rysunki utworzone z tego szablonu będą domyślnie korzystać z wybranego systemu. Należy zwrócić uwagę, że wybór właściwego rodzaju rzutowania zależy od wymagań projektu i standardów obowiązujących w danym regionie. Oba typy rzutowania są obsługiwane przez SOLIDWORKS, ale dokumentacja techniczna powinna jednoznacznie określać, który system został zastosowany (najczęściej poprzez symbol na rysunku).

Jak rozpoznać rzutowanie na rysunku technicznym?

Istotnym elementem każdego rysunku jest informacja, czy użyto rzutowania europejskiego, czy też amerykańskiego. Najpewniejszym sposobem identyfikacji jest sprawdzenie symbolu rzutowania umieszczonego w legendzie lub w bloku tytułowym rysunku. Symbole te przedstawiają standardowy stożek ścięty z małym kołem: jeśli małe koło znajduje się po lewej stronie stożka, oznacza to pierwszy kąt (rzutowanie europejskie), a jeśli po prawej – trzeci kąt (rzutowanie amerykańskie).

Drugim sposobem jest analiza układu widoków na rysunku. W rzutowaniu europejskim widok z lewej strony znajduje się po prawej stronie rzutu głównego. Z kolei w rzutowaniu amerykańskim – odwrotnie, widok z lewej strony jest po lewej stronie rzutu głównego. Podobnie należy sprawdzić położenie widoku górnego czy bocznego względem widoku przedniego. Znajomość tych reguł pozwala jednoznacznie odróżnić oba typy rzutowania i uniknąć błędów w interpretacji dokumentacji technicznej.

Symbole rzutowania

Znaki graficzne identyfikujące typ rzutowania są określone normą ISO 5456-2. Symbol rzutowania europejskiego przedstawia stożek ścięty z mniejszym okręgiem po lewej stronie (pierwszy kąt). Natomiast symbol rzutowania amerykańskiego ma okrąg po prawej stronie stożka (trzeci kąt). W praktyce symbol ten umieszcza się obok widoków lub w legendzie rysunku, aby w prosty sposób wskazać użyty sposób projekcji. Oznaczenie rzutowania jest równie ważne jak sam układ widoków – bez odpowiedniego symbolu inżynier czy też wykonawca może błędnie odczytać rysunek.

Zastosowania rzutowania

Metody rzutowania stosuje się we wszystkich dziedzinach inżynierii i projektowania. Od projektowania maszyn i urządzeń, przez budownictwo, aż po elektronikę. Rzuty techniczne są podstawą precyzyjnego przekazywania informacji o kształcie, wymiarach, a także relacjach między częściami. Poprawne zastosowanie zasad rzutowania umożliwia:

  • Precyzyjną komunikację między projektantem a wykonawcą – zgodne standardy pozwalają uniknąć nieporozumień przy interpretacji rysunków.
  • Tworzenie kompletnej dokumentacji produkcyjnej – rysunki wykonane w określonym systemie rzutowania stanowią podstawę do wytworzenia i montażu części.
  • Wymianę danych między firmami – wybór systemu rzutowania wpływa na zgodność rysunków CAD w środowiskach międzynarodowych.

Na przykład przedsiębiorstwa działające w Europie zwykle wykorzystują rzutowanie pierwszego kąta zgodne z normami ISO. Natomiast firmy w Ameryce Północnej rzutowanie trzeciego kąta według ASME/ANSI. Znajomość różnic między tymi metodami, a także ich prawidłowe oznaczenie na rysunku jest niezbędne do bezbłędnej interpretacji dokumentacji technicznej w dowolnym standardzie.

Szkolenie SOLIDWORKS – Rysunki

Zapraszamy do udziału w szkoleniu SOLIDWORKS – Rysunki, podczas którego zdobędziesz praktyczne umiejętności tworzenia dokumentacji technicznej na najwyższym poziomie. To doskonała okazja, aby w krótkim czasie opanować narzędzia niezbędne do profesjonalnego przygotowania rysunków 2D oraz zwiększyć swoją efektywność w codziennej pracy projektowej.

Masz pytania dotyczące szkolenia lub chcesz dowiedzieć się więcej o naszej ofercie? Skontaktuj się z nami – chętnie doradzimy najlepsze rozwiązanie i pomożemy wybrać kurs idealnie dopasowany do Twoich potrzeb.

Polecane artykuły

Zobacz pozostałe artykuły

Udostępnij ten artykuł