Nowości w SOLIDWORKS xDesign R2025x FD03
05 sierpnia 2025
Nowa aktualizacja SOLIDWORKS xDesign R2025x FD03 jest już dostępna! To najnowsze wydanie przynosi liczne usprawnienia dla projektantów, inżynierów i użytkowników środowiska 3DEXPERIENCE. Znajdziesz tu nowe funkcje w zakresie tworzenia rysunków 2D, modelowania, przeglądu projektów w XR, renderowania i pracy z geometrią nie-native. Sprawdź, co nowego pojawiło się w lipcu 2025!
Projektowanie części i złożeń
Konwersja obrazu na mechanizm 2D
Przekształć obraz mechanizmu w edytowalny szkic dzięki nowej funkcji „Mechanizm 2D” w narzędziu „Obraz na szkic”. Ta opcja wykorzystuje inteligentną analizę obrazu, rozpoznając elementy takie jak proste łączniki, łączniki z rowkami, gięte łączniki, stałe kotwy oraz rolki, które następnie zamienia na obiekty szkicu.
Dodatkowo system identyfikuje ograniczenia konstrukcyjne, takie jak zawiasy, suwaki czy punkty mocowania, i automatycznie przekształca je w ograniczenia szkicu.
Funkcja ta jest szczególnie przydatna do konwersji zrzutów ekranu mechanizmów z podręczników lub dokumentacji technicznej na precyzyjne, edytowalne szkice 2D.
Ulepszone sterowanie przeglądem XR (VR/AR)
W najnowszej wersji wprowadziliśmy funkcję Extender Reality (XR), która pozwala na prezentację produktu w środowisku wirtualnym (VR) lub rozszerzonej rzeczywistości (AR) dzięki nowym ustawieniom VR i AR.
Dzięki temu możesz bardziej efektywnie przeglądać i analizować projekty w VR i AR, korzystając z nowych możliwości interakcji z modelem. Funkcja chwytania (Grab Skill) została rozszerzona o możliwość obracania, skalowania oraz przypinania komponentów w wybranym miejscu.
Dodatkowo, dzięki nowej funkcji ukrywania (Hide Skill), masz możliwość selektywnego ukrywania wybranych elementów zespołu, a potem łatwego przywrócenia widoku całej konstrukcji za pomocą opcji „Pokaż wszystkie komponenty”.
Nowe funkcje narzędzia Pomiar
Szybko kontroluj i weryfikuj geometrię, aby zagwarantować precyzję i zgodność z zamierzeniami projektu dzięki usprawnieniom narzędzia Pomiar. Nowe funkcje pozwalają na ukrywanie flag pomiarowych, wyświetlanie wymiarów maksymalnych oraz usuwanie zaznaczeń z poziomu menu kontekstowego (prawy klik).
Dodatkowo wprowadzono nowe, kompaktowe okno dialogowe, które jest idealne do pracy w małych widokach, zapewniając wygodę i czytelność podczas pomiarów.
Projektowanie w kontekście środowisk niestandardowych
W nowej wersji SOLIDWORKS xDesign R2025x FD03 pojawiła się funkcja Create Environment umożliwiająca tworzenie własnych środowisk projektowych i dodawanie ich bezpośrednio do modelu. Dzięki narzędziu „Utwórz środowisko” użytkownicy mogą z łatwością definiować i wstawiać spersonalizowane otoczenia, które nadają projektom odpowiedni kontekst.
Takie środowiska pozwalają pracować nad detalami w odniesieniu do większego zespołu, bez utraty wydajności systemu. To rozwiązanie sprawdza się również podczas tworzenia wizualizacji – możesz umieścić produkt w realistycznym otoczeniu, aby lepiej zaprezentować jego zastosowanie.
Modelowanie subdywizji (Subdivision Modeling)
Proporcjonalne wyrównywanie do szkicu
W modelowaniu subdywizyjnym pojawiła się nowa funkcja proporcjonalnego wyrównania, dostępna w narzędziu Wyrównaj do szkicu.
Funkcja ta umożliwia szybkie tworzenie złożonych kształtów, które wiernie odwzorowują zamierzenia projektowe użytkownika. Umożliwia równomierne dopasowanie elementów siatki do szkicu, z zachowaniem proporcji i pierwotnego rozkładu wierzchołków.
Aby z niej skorzystać, wystarczy zaznaczyć odpowiednie wierzchołki lub fragmenty siatki, a następnie narysować linię odniesienia za pomocą narzędzia. Po włączeniu opcji Proporcjonalne, system automatycznie rozmieści zaznaczone wierzchołki wzdłuż szkicu, zachowując ich wzajemne odległości.
Rysunki 2D i definicje MBD
Tworzenie widoków sekcyjnych i szczegółowych w 2D
Od teraz możliwe jest tworzenie widoków przekrojów i szczegółowych bezpośrednio w środowisku 2D. W poprzednich wersjach funkcja ta była ograniczona do środowiska 3D — trzeba było najpierw utworzyć przekrój w modelu, a następnie przenieść go na rysunek, co ograniczało użytkowników do przepływów pracy opartych na MBD.
Obecnie dostępny jest klasyczny, dobrze znany inżynierom sposób pracy w rysunku 2D. Pozwala on na dodanie linii przekroju i wygenerowanie widoku przekroju bezpośrednio z arkusza rysunkowego, bez konieczności przechodzenia do modelu 3D.
Tradycyjne narzędzia, takie jak linie przekroju i okręgi kadrowania, są teraz w pełni zintegrowane z rysunkami 2D, co ułatwia jednoznaczną interpretację projektu. Te same oznaczenia są automatycznie widoczne w powiązanych widokach 3D, co poprawia komunikację opartą na modelu i skraca czas potrzebny na naukę.
Dzięki temu usprawnieniu zyskujesz spójne źródło informacji oraz możliwość śledzenia zależności między widokami rodzica i potomka w środowiskach 2D i 3D równocześnie.
Generatywne widoki rysunkowe (BETA)
Skorzystaj z możliwości, jakie daje sztuczna inteligencja, aby przyspieszyć i zautomatyzować proces tworzenia dokumentacji technicznej. Dzięki funkcji Generatywnego tworzenia widoków rysunkowych (dostępnej w wersji beta w nowym poleceniu Arkusz), możesz błyskawicznie wygenerować komplet widoków bez potrzeby ręcznego ich dodawania.
Podczas tworzenia arkusza system sam analizuje model 3D i automatycznie generuje typowe widoki rysunkowe — takie jak ortogonalne i izometryczne — przy minimalnym udziale użytkownika.
Po aktywacji opcji Generuj widoki rysunku, wszystkie niezbędne widoki zostaną rozmieszczone i przeskalowane zgodnie z układem arkusza, oszczędzając Twój czas i eliminując powtarzalną pracę związaną z ręcznym tworzeniem dokumentacji.
Generatywne opisy otworów (Hole Callout)
Funkcja Hole Callout została znacząco rozbudowana i teraz automatycznie generuje szczegółowe opisy otworów dla dowolnej geometrii, bez konieczności wcześniejszego użycia dedykowanej funkcji Hole w xDesign. Umożliwia to swobodne dodawanie adnotacji także do otworów w modelach importowanych lub starszych, co znacząco zwiększa elastyczność w pracy z danymi nie-native, takimi jak pliki STEP czy SLDPRT.
Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji, system analizuje rzeczywistą geometrię modelu i rozpoznaje różne typy otworów — od prostych po pogłębione czy stożkowe. Następnie automatycznie tworzy odpowiednie opisy, bazując wyłącznie na kształcie elementu cylindrycznego. To rozwiązanie pozwala na szybkie i dokładne oznaczanie otworów, nawet jeśli pochodzą z plików zewnętrznych lub starszych wersji projektów.
Tryb Widocznych Linii Ukrytych (HLV)
W ramach tej aktualizacji wprowadzono również popularny w branży tryb wyświetlania – HLV (Hidden Lines Visible). W tym trybie krawędzie elementów ukrytych za geometrią bryłową są przedstawiane jako linie przerywane, zarówno w widokach 2D, jak i 3D.
Dzięki temu możesz łatwo zobaczyć i zrozumieć ukrytą lub wewnętrzną geometrię bez konieczności stosowania przekrojów. Rozwiązanie to upraszcza dokumentację techniczną i poprawia czytelność projektu w dalszych etapach współpracy i produkcji.
Ulepszone rozmieszczanie adnotacji 3D
Zadbaj o maksymalną czytelność adnotacji 3D dzięki nowym opcjom ich odwracania. Teraz podczas definiowania modelu możesz łatwo obracać teksty i wymiary w poziomie oraz pionie. Tak, aby były dobrze widoczne z różnych perspektyw.
To szczególnie przydatne przy zmianie orientacji modelu — na przykład podczas przenoszenia wymiarów z widoku przedniego na tylny.
Dzięki tym usprawnieniom nie musisz tworzyć adnotacji od nowa w nowym widoku. System automatycznie dopasuje ich położenie i orientację, zapewniając jasność przekazu niezależnie od kąta widzenia.
Obsługa widoków sekcji, szczegółów i spłaszczonych w 3DPlay
3DPlay zyskał nowe możliwości — teraz obsługuje przeglądanie natywnych zestawów adnotacji z wykorzystaniem widoków przekrojowych, szczegółowych i rozwiniętych, opartych bezpośrednio na modelu.
Dzięki temu możesz z łatwością zaimportować gotowy produkt lub zestaw adnotacji do 3DPlay. Aby wyświetlić jego zawartość i wygodnie dzielić się nią z zespołem lub interesariuszami na kolejnych etapach procesu projektowego.
Renderowanie
Renderowanie wielu widoków jednocześnie
Teraz możesz tworzyć efektowne rendery wielu widoków za jednym razem – szybko i bez zbędnego wysiłku. Zaktualizowane okno dialogowe „Renderuj obraz” pozwala na renderowanie kilku widoków w jednej operacji. Mogą to być zarówno aktualny widok w oknie, jak i zestaw wcześniej zdefiniowanych kamer w środowisku renderowania.
To rozwiązanie znacząco przyspiesza pracę — zamiast renderować każdą scenę osobno, możesz wybrać wszystkie potrzebne ujęcia i przeprowadzić renderowanie zbiorcze. Idealne dla projektów zawierających wiele kamer i scen — pozwala zaoszczędzić czas i zautomatyzować proces publikacji wizualizacji.
Pozostałe ulepszenia w R2025x FD03
-
Nowa opcja „Pokaż funkcję w Design Managerze” w menu kontekstowym.
-
Dodano przycisk „Odśwież” komponentów SOLIDWORKS.
-
Możliwość wysyłania żądania odblokowania do innych użytkowników.
-
Nowy przycisk „Flip” w oknie edycji płaszczyzny szkicu.
-
Możliwość przypięcia panelu informacji sesji z prawej strony.
-
Ulepszona wydajność podświetlania w obszarze graficznym.
-
Udoskonalenia w logice rozwijania zestawów w Design Managerze.
-
Nowa opcja zakończenia komendy Sweep – Up To Geometry dla lepszego odwzorowania powierzchni.
Nowa oferta SOLIDWORKS xDesign
Zamiast wielu ról, teraz dostępna będzie jedna, zintegrowana rola SOLIDWORKS xDesign, która zawiera wszystkie kluczowe funkcje:
-
modelowanie parametryczne,
-
modelowanie subdywizji,
-
projektowanie blach,
-
dokumentacja 2D i MBD,
-
projektowanie struktur i form,
-
renderowanie.
Podsumowanie
Aktualizacja SOLIDWORKS xDesign R2025x FD03 to potężny zestaw narzędzi dla nowoczesnych projektantów. Od automatyzacji widoków rysunkowych po ulepszenia w VR/AR, ta wersja znacząco zwiększa wydajność i komfort pracy. Nowe funkcje są już dostępne od 5 lipca 2025 roku. Wypróbuj je i zobacz różnicę!
Chcesz przetestować platformę i sprawdzić wszystkie nowości na własnej skórze? Skontaktuj się z nami, aby uzyskać dostęp do wersji testowej i przekonać się, jak SOLIDWORKS xDesign może usprawnić Twoją pracę!
Polecane artykuły
Zobacz pozostałe artykuły